PENGOPERASIAN PROGRAM LINUS
1. Peranan Guru LINUS
1.1 Mengikuti kursus LINUS.
1.2 Melaksanakan P&P yang berkesan dan mengenal pasti murid LINUS.
1.3 Melaksanakan Diagnostik dan menganalisis dapatan Diagnostik.
1.4 Mentadbir kelas dengan baik.
1.5 Sentiasa mengadakan perbincangan dengan FasiLINUS.
1.7 Memfailkan data.
1.8 Sentiasa mendalami kaedah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
1.9 Menyediakan sudut LINUS.
2. Peranan Guru Bahasa/Guru Matematik/Guru Pemulihan
2.1 Mengikuti kursus dalaman LINUS.
· Dikendalikan oleh guru LINUS.
2.2 Membantu pelaksanaan dan penyelarasan semua Saringan.
2.3 Mengenal pasti murid-murid LINUS yang tercicir dalam arus perdana.
2.4 Membantu guru LINUS secara langsung dan tidak langsung dalam penyediaan bahan bantu mengajar untuk murid LINUS.
2.5 Membantu guru LINUS untuk mengenal pasti murid LINUS Tegar.
2.6 Merancang jadual waktu untuk murid LINUS Tegar.
2.7 Mengajar dan membimbing murid LINUS Tegar .
2.8 Menjalankan Diagnostik untuk murid LINUS Tegar.
2.9 Selepas saringan 2 Tahun 1 dan tahun berikutnya, guru pemulihan akan mengajar dan membimbing murid LINUS Tegar.
3. Peranan Pentadbir Sekolah/Panitia Bahasa Melayu/Matematik
3.1 Mengenal pasti dan melantik guru LINUS.
3.2 Membentuk Jawatankuasa Kerja di sekolah. (Rujuk Lampiran 4 )
3.3 Melantik AJK kerja LINUS (Surat Lantikan).
· Paparkan di Papan Kenyataan
3.4 Menyediakan Fail.
i) Fail Induk
· Surat Menyurat dan Pekeliling
· Carta Organisasi
· Ahli Jawatankuasa
· Minit Curai
· Laporan
· Minit Mesyuarat
· Carta Proses Kerja
· Biodata guru LINUS dan Pemulihan
ii) Fail Keputusan Saringan
· Analisa Keputusan Saringan
· Borang Skor Individu murid Linus
iii) Fail Maklumat peribadi murid LINUS
3.5 Membuat perancangan tahunan. (Rujuk Lampiran 5)
3.6 Mencetak soalan saringan.
3.7 Menghantar analisis keputusan saringan pada akhir bulan Mac, Jun, September kepada PPD. (Rujuk Lampiran 6)
3.8 Melaksanakan Pemantauan Dalaman Program LINUS di sekolah dan menjalankan tindakan susulan.
3.9 Memberi motivasi kepada guru LINUS.
3.10 Bekerjasama erat antara pentadbir dengan ibu bapa/PIBG.
3.11 Menyediakan sudut LINUS
4. Penyeliaan/Pemeriksaan
4.1 Peringkat sekolah
i) Guru Besar
ii) Guru Penolong Kanan
iii) Ketua Panitia
Menjalankan pemeriksaan pelaksanaan LINUS, pentadbiran kelas, proses pengajaran dan pembelajaran. (Lampiran 8)
5. Dokumentasi
5.1 Sekolah
i) Fail Induk
· Ahli Jawatankuasa Program LINUS
(Rujuk Lampiran 4)
· Minit Curai (Rujuk Lampiran 9)
· Laporan Kursus Dalaman
· Minit Mesyuarat
· Takwim (Rujuk Lampiran 5)
· Surat Pekeliling LINUS - punca kuasa
· Surat lantikan daripada sekolah
ii) Fail Keputusan Saringan
· Borang Pelaporan Prestasi Individu murid LINUS (Lampiran 10a: Literasi dan Lampiran 10b : Numerasi )
· Analiss Keputusan Saringan
(Rujuk Lampiran 10c)
iii) Fail Maklumat peribadi murid LINUS
· Borang Maklumat peribadi murid LINUS
(Di cetak dari Sistem Maklumat Murid)
iv) Bahan-bahan LINUS
· Modul Guru
· Modul Murid
· Soalan-soalan Saringan
No comments:
Post a Comment